روانکده

روانشناسی

روانکده

روانشناسی

بایگانی

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

سه شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۴۵ ب.ظ

سلام خدمت همه بازدیدکنندگان محترم

در پست قبلی توضیح مختصری در مورد اختلالات شخصیت داده شد امروز می خواهم در مورد اختلال شخصیت اسکیزوتایپال که بارز ترین اختلال در گروه عجیب و غریب هست توضیحاتی ارائه دهم.

تعریف اسکیزوتایپال:یک الگوی فراگیر از رفتارهای ناکافی یا کاستی های اجتماعی و بین فردی که علاوه بر تحریف های ادراکی و شناختی و رفتارهای عجیب و غریب با ناراحتی شدید و مشکلات بین فردی یا ظرفیت اندک برای برقراری روابط احتماعی با دیگران و ایجاد رابطه ی صمیمانه با دیگران مشخص می شود.معمولا این اختلال از اوائل بزرگسالی ادامه پیدا می کند اگرچه در دوران کودکی و نوجوانی شروع می شود پس نمود اختلال در دوران بزرگسالی و شروع آن در دوران کودکی و نوجوانی است.


ویژگی های این افراد:1-افکار عطفی دارند(هر چیزی را در مورد خودشان تفسیر می کنند و همه چیز را معطوف به خودشان می دانند و هرچیزی را سوء می دانند.)

2-عقاید عجیب و غریب یا تفکر جادوئی:معمولا این تفکر مبنای واقع نگر ندارد تفکر آنها مبهم است .این افکار عجیب و غریب با فرهنگ سازگاری ندارد مثلا کسی که ادعا دارد با امام زمان در ارتباط است یا او آفریده شده برای از بین بردن فساد در جهان یا در تابستان چندین لایه لباس می پوشد بخاطر اعتقادی که دارد و ...

3-تجربه های غیر معمول ادراکی که شامل:بعضی از تجربه های حسی و جسمانی ,ادراکات مشخصی که وجود خارجی ندارد و به وقوع می پیوندد مثلا اندام های خودش را دچار حالت خاصی می بیند. مثلا بعضی از این افراد فکر می کنند که دستشان قطع شده و دست ندارند.یا ممکن است دچار بی اشتهایی روانی شوند(در حالیکه داره از لاغری می میره غذا نمی خورد چون فکر می کند چاق است)

4-تفکر و گفتار عجیب:تفکر و گفتار مبهم هستند و مفهومی را انتقال نمی دهند یا حاشیه پردازی در گفتار دارند .

5-سوء ظن یا اندیشه پردازی پارانویایی:بد بینی و سوءظن

6-عاطفه نامناسب و محدودکه شبیه اسکیزوفرنیک است (مثلا جایی که باید ناراحت باشد خوشحال است و ...)

7-رفتار یا ظاهری که عجیب و غریب به نظر می رسد یعنی متناسب با هم سن و سال های خودش نیست.

8-کم بودن تعداد دوستان :افسرده ها هم دوستان کمی دارند ولی ویژگی های قبلی را ندارند.این افراد محرم اسرار ندارند.

9-اضطراب اجتماعی مفرط:از حضور در موقعیت ها جلوگیری می کنند.فرد حضور پیدا نمی کند یا کمتر حضور پیدا می کند.

تمایل به انزوا طلبی در این افراد زیاد است چون در حضور دیگران مضطرب می شوند و اضطراب شدید تجربه می کنند و دوست نزدیک خارج از خانه ندارند. احساس تنهائی می کنند .

بعضی از این افراد خودشان را دارای توانائیهای فراحسی می دانند یعنی فکر می کنند قدرت جادوئی دارند.رفتارهای عجیب و غریبی دارند مثل مرتب کردن برچسب ها بر روی قوطی یا سامان دادن کمد منزل به طور مرتب یا پوشیدن مجموعه ای ازلباس های عجیب و غریب.از نظر عاطفه یا نامتناسب هستند یا سطحی (موقعیت را درک نمی کنند)یا اینکه خشک و بی تفاوت هستند.به همین دلیل است که اگر زمینه ی لازم فراهم شود سیر اسکیزوفرنی برای آنها هم بوجود می آید.این افراد گفتار مبهم دارند و شنونده یا مخاطب از حرفهای آنها نتیجه نمی گیرد.

سه دهم درصد افراد جامعه مبتلا به این اختلال هستند و بیشتر هم در مردان شایع است .

اگر نشانه های اسکیزوتایپال رشد کرد و فرد روابط خانوادگی مختلی را هم تجربه کرد دچار بیماری اسکیزوفرنی می شود.

علت شناسی:شواهد نشان داده اند که افزایش دوپامین در بدن ممکن است منجر به این بیماری شود همچنین ژن ها هم می توانند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۰۸
بچه روانشناس .......

نظرات  (۱)

این بیماری چطوری درمان میشه?:-/
پاسخ:
سخت ترین درمان مربوط به اختلال شخصیت هست و اکثر روانشناسان از پذیرفتن این اشخاص خودداری می کنند و چون فرد مراجع قبول نداره که بیمار هست متاسفانه درمانی حاصل نمی شود.شایان ذکر است که این افراد خود مراجعه نمی کنند و بیشتر توسط مراجع قضایی و حقوقی و یا آشنایان ارجاع داده می شوند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی