روانکده

روانشناسی

روانکده

روانشناسی

بایگانی

دلبستگی در کودک

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۰۲:۴۴ ب.ظ

سلام

با توجه به درخواست یکی از مراجعان تصمیم گرفتم تا مطلبی در مورد کودک و سبک دلبستگی او بگذارم.

دلبستگی:پیوند عاطفی عمیق با افراد خاصی که اساسا تکیه گاه هستند دلبستگی نامیده می شود.کودک از بودن در کنار تکیه گاه احساس ایمنی ,آرامش و شادی می کند.

رجوع شود به ادامه مطلب



مشخصات تکیه گاه دلبستگی:

کودک  هنگامی که ترسیده است به تکیه گاه مراجعه می کند.هنگام بازی برای حرف زدن به تکیه گاه مراجعه می کند.تکیه گاه بهتر از هرکسی کودک را آرام می کند.هنگامی که تکیه گاه حضور دارد کودک به جستجو در محیط می پردازد.

اگر کسی در بزرگسالی بتواند خوب ارتباط برقرار کند یعنی مرحله دلستگی را به خوبی پشت سر گذاشته است و اگر کسی نتوانست خوب ارتباط برقرار کند یعنی مرحله دلبستگی را خوب پشت سر نگذاشته است.

چند نوع دلبستگی وجود دارد:ایمن/ناایمن دوری جو/نا ایمن مقاوم/ناایمن آشفته-سردرگم

دلبستگی ایمن:

بر اساس یک موقعیت نا آشنا این کودکان از مادر به عنوان پایگاهی امن استفاده می کنند .این کودکان وقتی تنها می مانند احتمالا گریه می کنند و وقتی مادر باز می گردد به طرف او می روند و با ورود مادر گریه ی آنها کاهش پیدا می کند.

دلبستگی نا ایمن دوری جو:

هنگام حضور مادر به او بی توجه هستند و به فرد غریبه مثل مادر خود پاسخ می دهند و وقتی مادر باز می گرددبه طرف او نمی روند و به او نمی چسبند.

دلبستگی ناایمن مقاوم:

اصولا حاضر به جدا شدن از مادر نیستند و اورا رها نمی کنند پس از بازگشت مادر از روی خشم با او رفتار می کنند و گریه این دسته از کودکان قابل کنترل نیست.

دلبستگی ناایمن آشفته-سردرگم:

بیشترین ناایمنی از آنِ این گروه است .در هنگام بازگشت مادر رفتارهای سردرگم و متضادی نشان می دهند .حالت قهر آمیزی با مادر خود دارند و بعد از آرام شدن دوباره گریه می کنند.

                                                                                                                                    

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۷
بچه روانشناس .......

نظرات  (۱)

سلام  ممنون مطلبتون رو خوندم فقط چند سوال :1ایا همه انواع این دلبستگی ها مطلوبه برا کودک بنظر میاد فقط دلبستگی ایمن مطلوب باشه ؟2 علت به وجود اومدن این نوع دلبستگی ها( منظورم غیر از دلبستگی ایمن بود )چیه ایا علتش برمیگرده به رفتارنادرست والدین یا یه چیز سرشتیه ؟
پاسخ:
سلام نه دلبستگی ایمن مطلوبه.بعضی از بچه ها از همون اول که دنیا میان دلبستگی نا ایمن دارن ولی بعضی دیگرشون به مرور زمان مثلا بچه هایی که خیلی رابطه ی صمیمی با مادرشون رو تجربه نمیکنن مثلا مادران شاغل که وقت ندارن یا بچه هایی که دست چندین سرپرست بودن و ...
ممنونم که سر زدی :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی