روانکده

روانشناسی

روانکده

روانشناسی

بایگانی

Choice theory and reality therapy

جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۰ ب.ظ

 

گلاسر

در نظریه ی گلاسر ما مسئول زندگی و سرنوشت مان هستیم و زندگی ما انتخاب ماست ولی در نظریه ی فروید گذشته و جنسیت ما سرنوشت مان را تعین می کند.از نظر گلاسر دلیل اینکه، روز به روز مشکلات روانی،خودکشی ها و ...بیشتر می شود ( با وجود این همه متخصص بهداشت روان) این است که متخصصان یک کار نمی توانند بکنند و آن هم این است که به مراجع یاد نمی دهند که خودش بیماریش را انتخاب می کند! او می گوید باید به مراجع یاد داد که این زندگی که دارند  را خودشان انتخاب کرده اند. مثلا فردی که الان دندان درد دارد بخاطر این است که خودش انتخاب کرده داشته باشد چون در طول زندگیش به دندان هایش رسیدگی نمی کرده و الان نتیجه اش شده دندان درد پس خودش دندان دردش را انتخاب کرده است.



گلاسر در جلساتش بیشتر از واژه انتخاب حرف می زند و از نظر او ما حتی بدبختی هایمان را هم خودمان انتخاب می کنیم.

گلاسر خیلی به تشخیص ارادت ندارد چون به "انتخاب"معتقد است و همچنین به علائم و نشانه های کودکی هم ارادتی ندارد(برعکس فروید)

از نظر گلاسر 5 نیاز در هر فردی وجود دارد:

1-(قدرت)  achievement/ competencey(موفقیت)

2-survival(بقا)

3-fun(سرگرمی و تفریح)

4-freedom(آزادی)

5-love and belonging(رابطه ی عاشقانه)

البته مزلو هم روی نیازها تاکید دارد ولی باید توجه داشت که در نظریه ی مزلو نیاز ها سلسه مراتبی هستند و رسیدن به خودشکوفائی اقتضایش این است که نیازهای قبلی برآورده شده باشند.

از نظر گلاسر این نیازها پایه های یک میز هستند که باید به صورت متعادل ارضا شوند و اگر کسی این کار را نکند در درازمدت انتخاب می کند که آشفته باشد.البته نیمرخ نیاز ها در افراد مختلف متفاوتند. البته این نیاز هابه صورت ژنتیکی در افراد وجود دارد ولی با دو چیز در ارتباط است:

1-   1- دوره های رشدی:مثلا نیاز به آزادی در دوران نوجوانی زیاد است یا نیاز به عشق و تعلق در جوانی زیاد است در حالیکه نیاز به آزادی در کودک کم است.

2-محیط:مثلا بچه ای که نیاز به هیجانش بالا است ولی در خانواده ای است که زیاد تفریح نمی کنند این نیاز در او به تعادل می رسد.

ادامه دارد....

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۱
بچه روانشناس .......

نظرات  (۲)

سلام

جالب بود

با نظریه ویلیام گلاسر کلا موافقم

مرسی

پاسخ:
سلام ممنونم از حضورتون.
۲۲ تیر ۹۲ ، ۰۹:۱۵ سرای اندیشه
سلام
این نظریه از نظریه فروید بهتره به واقعیت نزدیک تره هرچند ایراداتی هم داره 
تشکر بابت مطلبتون 
پاسخ:
سلام ممنونم از حضورتون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی