روانکده

روانشناسی

روانکده

روانشناسی

بایگانی

مشاوره پیش از ازدواج3

چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۲، ۰۹:۳۸ ق.ظ

برای مشاهده ادامه مشاوره به ادامه مطلب رجوع کنید.


سئوالاتی که بهتر است پرسیده شود...

در ابتدا لازم است بگویم که چون دوره ی عود بسیاری از بیماری های روانی 1 سال است در صورتی که هیچ آشنائی با طرف ندارید بهتر است یکسال رابطه ی آشنائی وجود داشته باشد(اگر نشد باید از حداکثر آدم های اطرافش اطلاعات کسب کنیم)

1-5 خصوصیت اول و مهمی که می خواهیم همسرمان داشته باشد را بنویسیم.5خصوصیتی که میخواهیم همسرمان نداشته باشد.

2-این خصوصیات چه فایده ای دارند؟

3-این خصوصیات از کجا آمده اند؟خیلی از مواقع بخاطر آسیب های دوران کودکی تان است در اینصورت آسیب زا است.(تا اینجا خودشناسی خودمان بود)

4-مشخص کنیم اگر چه کارهایی را انجام دهد این خصوصیت را دارد.یعنی رفتاری کردن صفت.مثلا مشخص کنیم مسئولیت پذیری یعنی چه؟

5-5خصوصیت که می خواهیم در همسرمان بیشتر از ما باشد؟

6-5خصوصیت که نمی خواهیم در همسرمان بیشتر از ما باشد؟

7-چند تا خصوصیت که می خواهیم در همسرمان کمتر از ما باشد؟

از خودمان بپرسیم اگر دو یا سه سال بعد از ازدواج نابینا شدم چه همسری به درد من می خورد؟

اگر من دو سه سال دیگر نابینا شوم باید در ازدواج چه کار کنم که همسرم با من بماند و مرا ترک نکند؟

اگر همزادی از جنس مخالف داشته باشید آیا با خودتان ازدواج می کردید؟

کسی که با خودش ازدواج نمی کند :این یک امتیاز منفی است پس این سئوال حتما باید از طرف پرسیده شود.

اگر خودخودت بودی به خواستگاری خودت می رفتی؟

اگر خواهر و برادرتان ، خواهر و برادرت نبودند به خواستگاریشان می رفتی؟

آدم ها محصول خانواده شان هستند پس معیار خانواده بسیار مهم است .باید دید شیوه ی رفتار پدر و مادرش چگونه است چون فرزند از خانواده اش یاد می گیرد.

عده ای از نظریه پردازان معتقدند مکمل ها باید با هم ازدواج کنند و عده ای دیگر معتقدند شبیه ها.

در ابتدا مکمل ها بهتر هستند ولی در ادامه زندگی دچار مشکل می شوند پس بهتر است شبیه ها با هم ازدواج کنند.

و اینکه آیا شما دو نفر مکمل هم هستید یا شبیه هم در دوران آشنائی مشخص می شودپس یکی از لطف های دوران آشنائی این است که زمینه خودشناسی را فراهم می کند.

مزایای دوران آشنائی:خودشناسی، پی بردن به تفاوت ها، پیدا کردن منابع جذابیت و دافعه

اضطراب در صورتی در ازدواج وجود دارد که ابهام وجود داشته باشد ولی اگر دوطرف خوب همدیگر را بشناسند دیگر اضطرابی وجود ندارد.

البته دوران آشنائی محدودیت هائی هم دارد از جمله:

1-نشان دادن ویژگی های مثبت همدیگر و پنهان کردن ویژگی های منفی که با گذشت زمان ویژگی های منفی هم خودشان را نشان می دهند.

2-جذابیت این دوره انسان را دچار سوگیری می کند که اشکالات را نادیده بگیرد.که با گذشت زمان این مشکل هم حل می شود.

3-آشنائی خیلی طولانی میل به ازدواج را در انسان کم می کند.

4-وقتی فرد ازدواج کرده تعهد پیش می آید ولی تا وقتی ازدواج نکرده و در دوران آشنائی است تعهدی وجود ندارد و با هر سختی که دید ممکن است خود را عقب بکشد.

5-وابستگی عاطفی در دوران آشنائی شناخت واقع بینانه را از ما می گیرد و باعث می شود ما واقعیت ها را تحریف کنیم.

روش صحیح گفتگو در جلسه خواستگاری:

1-صحبت در مورد آنچه که هستند(بیوگرافی)

2-سبک و شیوه ی زندگی تا کنون(برنامه روزانه ،هفتگی،ماهانه و سالانه)

3-مقداری خودشناسی(خصوصیات شخصیتی و ویژگی های رفتاری)

4-دلایل ازدواج

5-میزان میل به ازدواج

6-معیار های هرکدام برای همسر ایده آل

7-انتظارات طرفین که به صورت سه بعدی درباره ی موضوعات مختلف زندگی مشترک بیان می شود.

 

لازم به ذکر است که این مطالب را چون خیلی ضروری می دانستم در اختیارتان قرار دادم و جا دارد از استاد گرانقدرم دکتر زهرا ایزدی خواه تشکر کنم.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۹
بچه روانشناس .......

نظرات  (۴)

۱۹ تیر ۹۲ ، ۱۴:۰۶ شورک:لس انجلس کوچک
سلام دوست عزیز من امروز با وبلاگتون اشنا شدم تبریک میگم .راستش من خیلی به علم روانشناسی علاقه دارم .به نظر من توهمه شاخه های روانشناسی بحث کودک وتربیت کودک فوق العاده مهمه چون اگه خونواده حتی ازقبل تولدنوزاد نکات تربیتی رومدنظر داشته باشند ریشه بیشتر بحرانهاومشکلات جامعه حله .بیشتر مطالب تربیتی حوزه کودک بذارید .بازم بهتون سر میزنم ممنون
پاسخ:
سلام ممنونم از حضورتون
بله تربیت کودک اهمیت خیلی زیادی داره ولی قبل از کودک انتخاب همسر مناسب اولویت دارد.چشم سعی می کنم از روانشناسی رشد هم مطلب بذارم
موفق باشید.

سلام

یه سری چیزا را نباید دیگه ریز شد

مثلا من که خواستم ازدواج کنم و توکل میکنم دیگه یعنی به همه ی این سوالات پاسخ دادم دیگه

بعدش مسائل فرهنگی ، اعتقادی ، وضعیت مالی،میزان مسئولیت پذیری واستقلال و...

بله بله..همش مهم هستن

ابتدا از مسائل کلی شروع کنیم و ساختار بدیم تو ذهنمون..بعد اگه مفهوم نبود ریز میشیم

مثلا میگیم : خونه مستقل دارید..طرف میگه نه با مادرم هستم..

اینجا یه مقدار بحث استقلالو باز میکنیم...

مطالبتون زیبا بود

پاسخ:
سلام .ممنونم از حضورتون.
۰۵ شهریور ۹۲ ، ۲۲:۱۲ www.byhopegod.blogfa.com
سلام من علاقه بسیار زیادی به علم روانشناسی دارم
از شما خواهش میکنم اگه کتاب خوبی درباره چهره شناسی از دکتر انوشه یا در کل هر کتاب خوبی از دکتر انوشه دارید که برا قبل از ازدواج خوبه بهم پیشنهاد کنید
در صورت امکان به این وبلاگ مراجعه کنید و جوابم رو بدید
www.byhopegod.blogfa.com
باسلام وخسته نباشیداز مطالبتون خیلی استفاده کردم واقعا عالیه امامن بازم توتصمیم گرفتن مشکل دارم واسم دعاکنین.ممنون
پاسخ:
سلام ممنونم از لطفتون .امیدوارم انتخاب مناسبی داشته باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی