روانکده

روانشناسی

روانکده

روانشناسی

بایگانی

تفاوت عقلی بین زن و مرد2

جمعه, ۱۴ تیر ۱۳۹۲، ۰۲:۴۵ ب.ظ

بر فرض که اثبات هم بشود عقل مرد بیش از عقل زن است-که اثبات این مطلب نیز کار آسانی نیست-ولی این سئوال وجود خواهد داشت : آیا آن عقلی که مایة تقرب تقرب الی الله است همین عقلی است که بین زن و مرد مورد تمایز می باشد؟ آیا می توان گفت هرکس مسائل فیزیک، ریاضی، طب ، طبیعی و مانند آن را بفهمد به خدا نزدیک تر است؟آیا این عقل، مایة تقرب است یا عقلی که به وسیله آن خداوند رحمان عبادت می شود و بهشت به دست آورده می شود مایه تقرب است.



عقلی که موجب تقرب می باشد همان چیزی است که رسول خدا(ص) درباره نامگذاری آن به این اسم چنین آمده است:عقل، چیزی است که انسان به وسیلة آن ، نیرو ، غرایز و امیال را عقال می کند  عقال زانو بندی است که وقتی شتر سرکش را بخواهند یک جا ببندند زانوهای او را با آن می بندند تا چموشی نکرده و از جا بیرون نرود.پس عقل را به این دلیل عقل می گویند که جلوی امیال و غرایز را گرفته و زانوی شتر سرکش جهل و شهوت را عقال می کند.

در این عقال کردن هرچه انسان بهتر و بیشتر غرایز را ببندد کامل تر می شود، البته معنای بستن غرایز، تعدیل و نه تعطیل کردن آن هاست.

در آخر اینکه آن عقلی ممکن است در مرد بیشتر از زن باشد که آن عقل علوم، عقل سیاست و عقل کارهای اجرائی است. و اگر کسی در مسائل سیاسی یا اجرائی عاقل تر و خردمندتر بود ، نشانه آن نیست که به خدا هم نزدیکتر است.چه بسا همین هوش سیاسی یا هوش علمی ، او را به جهنم بکشاند و چه بسا ممکن است مردی در علوم اجرائی بهتر از زن بفهمد ، اما توان عقال کردن غرایز خویش را نداشته باشد.همة مذهب های باطلی که در برابر انبیا صف بستند به وسیلة مردها ساخته شدند.

اگر کسی ادعا کند که عقل مرد در جنبه عبادت خدا و کسب بهشت قوی تر از زن است ، هرگز اثبات آن مقدور نیست ، چرا که نه تجربه آن را نشان می دهد و نه برهان آن را تائید می کند.(جوادی آملی ،1381 :ص 252، چاپ ششم)

منبع:کتاب علم النفس (روانشناسی اسلامی) تالیف استاد عزیزم دکتر محمد باقر کجباف


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۴
بچه روانشناس .......

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی